Svar från frågestund!!

När satt du på en häst första gången? :) Kan inte du visa bilder/filmer från det (om du har)?

- Satt!? Det vet ja faktiskt inte.. det finns en gård där min mormor bor som har en massa shettisar och där var jag ju och skumpade runt på dom små envisa djuren. Det finns kort när jag är 3-4 år och rider iaf. Kanske att någon satt mej på en häst tidigare men det är inget jag minnns.




När ska du fixa headern och designen? ;)

- Det är fixat så länge iaf, orkade inte hålla på med sånt där krångligt så gjorde den lite enkel.


Har du hållit på med någon annan sport än ridning?

- Har testat en hel del en kortare period.. innebandy, tennis, fotboll men jag tröttnade efter bara ett par gånger. Att springa och jaga bollar kändes inte som min grej och när du väl får tag i den så ska du skjuta iväg den igen. Förklara logiken i det om ni kan?
Min mamma simmade på hög nivå när hon var mindre så det gjorde jag med ett tag.. fast inte på hög nivå :)
Jag åkte skridskor ganska länge också, konståkning..
Så JA, jag har simmtränat och åkt skridskor en hel del också.


5 snabba:

storhäst/
ponny

dressyr/hoppning

dressyr
/
fälttävlan

blogga
/
läsa blogg

glass/godis

vem är din förebild?

-
oj.. inom ridningen antar jag då. Jag har nog ingen direkt förebild faktiskt.. Däremot många som jag tycker är duktiga! Marcus Ehning rider väldigt snyggt, Roffe är grym men det är ju jättemånga som är duktiga.


hur högt har du hoppat?

-
beror på om man menar enstaka hinder, bana.. ?
På stor häst: Enstaka hinder kanske 150-160 cm. Bana 140 cm.
På ponny: 140 cm. ( med underbara Moortje )



hur många stora hästar har du haft och när fick du din första? :)
berätta mer om dina hästar, var du köpte dom, hur länge du haft dom och vad dom tävlat innan osv
Nu får jag räkna.. Cosmos, Britney, Mondeo, Hubbe, Mighty, Zwever, Svarten, Chick, Ludde = 9 stycken
Det är dom som varit/ är mina egna.. sen har jag haft endel hemma som jag tränat och sålt men dom tycker jag inte räknas.
Min första var Hubbe och honom fick jag när jag var 16 år.
tyvärr gjorde han sej illa i hagen, han sträckte ut gaffelbandet..  såpass illa att han aldrig blev bra igen.. :( 

Jag och Hubbe på våran andra tävling ihop..

Sen kom underbara Mighty.. den hästen som nog satt sej djupast i hjärtat på mej tror jag. Han har en egen plats som ingen annan kan ta. Då var jag nog 17-18 år.



detta inlägget kommer ta mej en hel dag :) jag kan sätta mej och skriva lite mer om mina hästar i ett eget inlägg. Då ska jag skriva lite mer om dom..
Jag hade ändå tänkt göra nåt sånt. Jag kommer ta med dom hästar och ponnyer som betytt mest genom åren och naturligtvis dom som jag har nu.


vad kostade mondeo?

-
23 000 kr


vad ska man tänkte på om man ska köpa häst/ponny?

- Köpa en snäll med fyra ben som fungerar :) om det är första ponnyn!
  Nä men man ska köpa en som passar till det man vill syssla med och då bör man även tänka ett par år framåt tycker jag..
Jag tycker inte att man ska lägga ut en massa pengar på en häst eller ponny som har gått jättehögt osv. Hästar är djur och inga maskiner, bara för att den gått högt med en annan ryttare finns det inget som säger att den gör det med nästa ryttare.
Sen sliter det ju en hel del på dom nivåerna.
En välriden häst/ ponny, kanske 6- 10 år som är väl grunriden och tävlat lite.. gärna med en del kapacitet att hämta. En sådan häst passar dom flesta
!

kan du inte visa lite bilder på dina finaste outfiter på häst och på dig själv i både vardagen och ridning ;) `?
- Jag tar inte kort på mej själv så ofta :) haha men jag kan försöka göra det lite oftare!!
Jag ska låta Mondeo stiiila sej lite också jag lovar :) nä men jag har nog lite bilder på några av mina favoriter, jag ska lägga upp dom, promise!


Postat av: ebba
kan nte du mejla eller lägga ut dom bilderna ni tog på mei/jackpiot och johanna/torina ? :)
vill jätte gärna ha dom ! :)

-
jo men dom är helt oredigerade.. dom kan kanske behöva ljusas upp osv.



-

Ebba/ jackpot (b-ponnyn) Johanna/torina (c-ponnyn)

kanske dum fråga men varför måste han ha sån nosgriimma? :)

-
 ingen fråga är dum..
Jag ska börja med att säga att en nosgrimma ska stabilisera bettet, den ska alltså inte stänga munnen! Jag vill hitta en betsling som passar hästen så bra att den självmant går med stängd mun.
Remontnosgrimman är den snällaste nosgrimman och den mest skonsamma mot tänderna, därför används den ofta på unghästar.
Den spänns under bettet och kan på så sätt inte påverka tänderna.
Man ska veta att underkäken är betydligt smalare än överkäken och därmed vinklar nosgrimman in mot underkäken. Även om nosgrimman inte spänns hårt är det vanligt att hästen någon gång under ridpasset gapar till och på så sätt själv spänner åt den över tandraden. Den unga hästen med sina normalt skarpare tandrader är extra känsliga för detta. Av denna anledning har remontnosgrimman kommit till.
Dock ska man vara noga med att nosgrimman är korrekt anpassad. Hamnar den för högt upp ”lyfter den upp” bettet och trycker mot de första kindtänderna.

Jag vet att många inklusive mej tycker att remontnosgrimman är väldigt ful.. MEN funktion måste ju få gå före utseende inte sant?

Och har man en snygg häst så väger det ju upp tränset.. inte sant? :)

Bland hoppryttare är ju pullarnosgrimman väldigt populär, lite utav en modefluga men jag tycker inte att den passar på unga hästar.

Pullarnosgrimman fungerar så att plattan på nosryggen ger ett tryck, och används främst på hästar som pullar (därav namnet). En häst som pullar blir stark och ligger på/drar (pull på engelska = dra).


Mondeo med en pullarnosgrimma.

Ludde har dock INTE remontnosgrimma.. han har mycket bredare huvud än Chick och en vanlig aachen-grimma sitter därför bra på honom.

berätta om utvecklingen med mondeo. om hur han har varit och hur han är nu.

-
Det ska jag göra.. för första gången! För ER! men det blir ett eget inlägg och det påbörjas imorrn!

Har du någon gång kännt att det här går inte med någon häst?
Vad har du gjort isåfall för att fixa det? :)

-
Kännt känslan? Absolut! men jag är envis som en lus så jag tror inte jag ljuger om jag säger att vi har fått ordning på alla knashästar vi har haft :)
Jag har lämnat tillbaka en häst en gång dock.. men den var inte frisk visade det sej. Där kännde jag att - Nej, jag fixar inte detta. Eller det är inte värt det iaf.
Det var en ponny som var tanken att jag skulle tävla upp men den reste sej och slog runt flera gånger med mej och jag fick den över mej en gång..
Så vi bad ägaren låta en veterinär gå igenom hästen och om den var frisk så fick hon gärna skicka hem den till oss igen.. Dock visade den sej ha ryggkotor som låg för nära varandra så den hade jätteont :(

Det tycker jag är jätteviktigt! Har ni en häst hemma som är istadig, bråkig, kastar av.. låt en veterinär gå igenom hästen grundligt innan man börjar jobba med hästen. Det är alltför många hästar som far illa och får skäll/ stryk pga att dom har ont.

Vem är din förebild inom ridsporten?

Jag har inte en! men jag har flera :) Roffe är grym, Marcus Ehning rider sjukt snyggt och med såå små fina signaler.. Rodrigo Pessoa är grym på att sitta på mycket olika sorters hästar och göra det bra.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0