ut me er!!!!!!!

har vart ute och släppt ut småkillarna :) jätteglada blev dom!
stackarna stog inne igår..
Chick har börjat få mugg så jag har sparkat på Tobbe så han har fått sätta upp stängsel i paddocken så att dom kan gå där, vad gör man inte?

Mugg är så jäkla eländigt att få på hästarna tycker jag så jag försöker alltid att ta tag i det när man ser första antydan till.. för börjar det att sprida sej kan det vara så sjukt envetet.

Mondeo, min gamle pålle har ju så lätt för att få mugg så vi börjar få lite snits på det nu efter några år :)

Bästa muggtipset någon?

Mitt bästa är; köp HIBISCRUB, receptfritt på apoteket.. tvätta benen, gnugga in hibiscruben, låt sitta i 10 min och skjölj av sedan.
Har man lätt mugg så brukar det faktiskt räcka och så torka av benen efteråt så att dom blir torra.

Svårare mugg brukar jag tvätta likadant först och torka.. pilla av dom där små krustorna för bakterierna sitter under dom nämligen.
Sen brukar jag ta på ett medel som heter FUCIDIN, det ABSOLUT bästa mot mugg som finns!!
Fucidin är örondroppar för hund och katt och funkar kanon på mugg, dock ej receptfritt.. min veterinär brukar skriva ut ett par sådana till mej när vintern börjar så att man har på lager :) Obs! att det är 14 dagars karens!!
Bara att smörja på och låta sitta kvar.. efter ett par dagar med samma behandling så brukar det vara nästan helt bra!

Ibland så sitter dom där små krustorna fast så att det gör ont att pilla av dom.. då brukar jag efter tvätt och torkning dränka in benen med paraffinolja och linda med bomull och gasbinda. Låt sitta över natten eller ett par timmar på dagen.
När man tar av lindorna så har oljan löst upp och mjukat upp krustorna så dom ramlar nästan bort av sej själv!!

jupp! mina bästa muggtips!! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0