Le Mot Dom Som Försöker Krossa Dej, För Det Krossar Dom Att Se Dej Le!

ser du den där tjejen på skolgården som alltid går själv? henne som ingen annan vill vara med..
Det skulle kunna vara du!

Usch, det där med stämplar är det värsta jag vet. Nu menar jag stämpel, alltså att man får en stämpel.. folk tror att du är på ett visst sätt, tycker på ett speciellt sätt osv.

Det kan räcka med ETT ord från dej för att någon annan ska få en stämpel på sej.
Kanske är du liiite avundsjuk på den där nya tjejen.. kanske råååkar du säga något du har hört som du inte vet är 100% sant osv.
För visst hade någon sagt att hon brukade ljuga mycket.. ryktet sprider sej. 3 dagar senare så vet alla att den nya tjejen är en "MYTOMAN" som man ABSOLUT inte kan lita på. Bara pga något som du kanske hade hört som du råkade berätta vidare. Något som antagligen inte var sant och som nu dessutom har blivit 20 ggr värre eftersom alla berättar historien lite värre än vad dom hörde.

Jag skriver faktiskt det här inlägget av en anledning.. som jag ska berätta i slutet om jag inte har ångrat mej tills dess.

Jag har haft tur! Jag har alltid haft mycket vänner, både bra och sämre vänner. Vänner som har gått bakom min rygg, vänner som alltid har funnits där och vänner jag trodde alltid skulle finnas där.
Jag har haft tur att jag har haft föräldrar som alltid har talat om för mej att jag ska säga vad jag tycker, även om alla andra säger tvärtemot. Som har lärt mej att inget som jag tycker är fel, det finns egentligen inget fel.. det handlar ju bara som smak och tycke inte sant?
Jag har haft/ har bra självförtroende och har aldrig låtit någon sätta sej på mej, skulle aldrig låta någon tala om för mej vad jag ska tycka och tänka.

MEN vad är det som gör att så många människor mår så bra av att trycka ner andra, som gör att dom behöver trycka ner andra för att höjja sitt eget självförtoende? för det är precis det dom gör..

Vad är det som gör att du väljer att starta ett rykte om just den där tjejen som du kanske faktiskt ser upp till och är lite avundsjuk på.
I mina ögon är det fega människor som så gärna vill vara vän med just den personen, kanske vill vara som den personen.

Det är svårt att stå för att man faktiskt är avundsjuk på den personen, istället hittar vi fel på den personen.. sänker den! För att göra den personen mindre och höjja sej själv.

Anledningen att jag skriver det här är en tjej, vi kan kalla henne Lisa..
Vi gick i samma dagis, växte upp ihop. Hon hade mycket kompisar, va söt, snäll.. had it all!
Började lågstadiet på olika skolor, hon var fortfarande poppis, hade mycket vänner..

I sjuan så bytte alla skolor, vi skulle börja högstadiet.. klasserna splittrades och slogs ihop med andra.
Jag hamnade inte i samma klass som lisa.. inte från början.

Redan några veckor in på den nya terminen så såg jag att hon gick mycket själv.. tänkte inte så mycket på det. Hon hade alltid haft mycket vänner så hon ville kanske vara själv bara.
Det började gå rykten om henne.. att hon var med en massa killar, folk började reta henne och kalla henne en massa taskiga saker.
Efter några veckor så kom en tjej jag inte kände så väl och berättade en sådan h*ra Lisa var. Jag fattade inget, sa inget speciellt för jag visste inget..

En dag så kom våran lärare och sa att vi skulle få en ny tjej i klassen. Vi gick i 8:an då.. det var på våren innan vi skulle börja 9:an.
Det var Lisa som skulle börja i våran klass.. utan att man egentligen hade märkt det så hade hon blivit så utfryst att i stort sett ingen pratade med henne.

Hon blev snabbt utfryst även i våran klass..
Jag började prata med henne mer och mer.. hon var med mej i stallet och red min ponny Candy som jag hade då.
En dag så kom inte Lisa till skolan mer.. hon var "sjuk" i över en vecka innan det kom fram att hon tagit en överdos och hade blivit tvångsomhändertagen.

Jag hörde ifrån henne när hon kom ut.. vi träffades och pratade lite ytligt, tog en promenad. Pratade egentligen inte om vad som hänt utan bara om andra saker.

Sist jag hörde ifrån henne var för tre år sedan.. då låg hon på drog avvänjning i Umeå.

jag har försökt få tag på henne efter detta utan resultat.
Sökt efter henne på nätet osv.. vet inte vad som hänt.

Jag träffade en vän till henne för ett tag sedan och vi pratade lite om henne. Hon berättade hur ofta Lisa brukade prata om mej, att jag var en av hennes bästa vänner och en av dom enda hon kunde lita på.
Jag? det enda jag hade gjort var att prata med henne några gånger i skolan.. sagt ifrån några gånger när folk var dumma och hon var med mej i stallet EN gång. Och JAG var hennes bästa vän..

Nu pratar vi mobbing som började på högstadiet, när man är kanske 13 år.
Som började utav ren avundsjuka. För inga av ryktena var sanna.
För tre år sedan när hon var 21 år satt hon fortfarande fast i samma skit som hon fastnade i när hon var 13 år, P.G.A mobbing på högstadiet.. bara för att folk ville vara som hon.

Jag vet egentligen inte vart jag vill komma.. mer än att jag hatar stämplar!

Du ska kunna ha på dej vad jag vill, lyssna på vilken musik du vill, tycka vad du vill, göra EXAKT som du vill och ingen, absolut ingen ska säga något om det. Om någon ändå måste göra det.. säg det till den personen direkt om du har mod nog att göra det.



// Kram Tess



Kommentarer
Postat av: Johanna

Jäklar vilket bra inlägg Tessi! Tårar i ögonen genom hela inlägget..

2012-02-03 @ 09:06:54
URL: http://jonnnissalmqviist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0