Fina Tora igår..

Igår red jag Tora, måste bara berätta lite om det för hon är så grymt fin att rida.

Började trava fram lite, pigg och glad ponny kan jag lova.
Travar alltid fram på raka spår och i ganska öppen form. Tänk på det absolut nu när det är kallt ute, att det tar lång tid för hästarna att bli varma i musklerna så att man ger dom tid att värma upp. Frestas inte utav att börja rida på volter för tidigt eller samla ihop hästen för tidigt. Skritta fram lite längre än vanligt!

Samlade ihop henne lite, red skänkelvikningar.. fortfarande ganska långa vägar, hyffsat friskt tempo.

Satte mej ner och red ihop henne lite till, jobbade på volten. Tog lite galopp.

Det stog lite hinder framme, bortsett ifrån att det är grymt lockande att hoppa över dom när dom står där så är dom ganska bra. Jag brukar jobba hästarna lite runt dom.
Rida kanske på en åttvolt runt hindrena i galopp, vara noga med att bytet blir lugn och fint.
Först jobba hästen runt innerskänkeln (alltså runt hindret) som på en vanlig volt.
Vill man göra det lite tuffare så jobbar jag den för ytterskänkeln istället. Alltså flyttar runt hindret för ytterskänkeln, som en liten bakdelvänding i galopp, lite slapp galopp piruett eller vad man nu vill kalla det.

Kunde förstås inte låta bli att hoppa lite över hindrena heller. Tora snappade snabbt och gillade läget kan vi ju säga. Fullt ös medvetslös :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0