tora

Red ju Tora igår. Det kunde gått bättre men det kunde absolut gått sämre. Hon behöver bli ännu lite lägre i formen, hon är ganska hög och trippig. Fokus med henne blir att sänka tempot men öka steglängden helt enkelt. Hon är en het liten ponny och då blir det lätt så. Det är nog det vanligaste problemet på hopponnyer tror jag. Om man sätter två hästar bredvid varandra i trav så kan dom säkert hålla samma tempo, alltså trava lika fort. Dom kanske däremot inte har samma takt. Den ena kanske tar korta snabba steg medans den andra tar längre steg. Det är viktigt att kunna skilja på tempo och takt :) För att återgå till Tora så behöver hon alltså få ner tempot lite utan att korta steglängden, vi vill ha kvar ett långt och taktfast steg. Idag om man samlar henne så går det naturligtvis långsammare men hon ökar takten och trippar. Usch och fy på detta. Lyckas vi få tillbaka hennes sätt att jobba kommer det löna sej i hoppningen också! Såg att jag fått kommentarer i förra inlägget om henne, har inte tid att svara nu. Vissa av frågorna behöver jag fundera på hur mycket jag bör lämna ut. Man kan absolut skriva vad som hänt men det ska vara riktigt/ ärligt skrivet så det inte blir en massa smutskastning :) Nu ska ja och Othiliaut!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0