svar!!

Postat av: lisa
hur gammal tycker du att man ska vara innan man skaffar egen häst?? 
tycker du ska svara på domma :D:D

- Det går inte att säga en ålder tycker jag utan det handlar om hur mycket kunskap man har och hur mycket hjälp man kan få. Det finns barn med hästkunniga föräldrar som börjar rida på egen häst direkt och går ut och tävlar tidigt osv. sen finns det dom som rider på ridskola och kanske skaffar egen häst när dom blir 14 år.
Att börja testa med att ha en ponny på foder tror jag är en bra början så vet man hur mycket jobb som krävs.

hur mycket behöver man kunna för att rida in sin egen häst?

-Att köpa egen unghäst / ungponny tycker jag att man ska vänta med. Det är bättre att ha en rutinerad häst att ha kul med som man kan lita på. Det är så mycket som krävs när man ska rida in en häst.. Att rida in en häst är inte svårt det kan dom flesta göra med lite hjälp men det svåra är att utbilda och lära hästen rätt, så att den får en bra grund att stå på.

och hur gammal var du??

-Jag fick ganska tidigt testa på att rida unghästar men absolut inte på egen hand.
Min tränare hade endel unga hästar och ponnyer och jag fick möjligheten att hjälpa till att rida och utbilda dom, naturligtvis med hennes hjälp, ALDRIG själv.
Bl.a en liten arabkorsning, en 4-årig c-ponny som var supersnäll, då var jag nog 10 år ungefär..
Jag fick också rida hennes 3-åriga halvblod. En jättefin häst som hette Alva. Jag tyckte jättemycket om den hästen. Det var med henne som jag fick lära mej hur man rider in en häst på riktigt och också utbilda den, fortfarande aldrig på egen hand. När hon kunde lite mer fick rida henne på träningar / lektioner. Då var jag nog 11 år tror jag.
Sommaren när jag var 11 år så fick jag låna en welsh och en fjording. Något hade gått fel när welshen skulle ridits in så ägarna vågade inte fortsätta med honom. Så honom fick vi "börja om" med väldigt försiktigt men då var alltid min pappa med.
Mina första egna unghästar köpte vi när jag var 15 år. Först då var jag mogen attt klara det på egen hand.

när kommer du börja rida igen?

- Ingen aning! Det beror på när bebisen kommer och hur jag mår efteråt. Mondeo får jag ju ändå inte rida på ett tag.. Kommer börja rida Candy lite försiktigt när jag känner att jag klarar det.


Postat av: Ebba <3
Hejj jag undrar vilka höjder ungefär ska jag tävla på?? ;D (asså höjdern på hindret ) :D ?
URL: http://fantasypony.blogg.se/

- På bohuscupen om det är det du menar så är det 70 cm dom första omgångarna och i finalen 80 cm tror jag.

Postat av:
Hur länge har du ridit? Har du hållit på med något mer än med hästar? :)

- Jag har ridit i stort sett hela mitt liv. Min mormor bor vid en stor bondgård som har en massa shettisar så där red jag så fort jag fick chansen. På "riktig" ridskola började jag när var 6 år. Jag har väl ridit i 17- 18 år.
När jag var 8 år så började jag rida "Vilden", en b-ponny som jag tävlade fram tills jag fick Candy när jag var 11 år.

 Shettisar hos min mormor :)


Första Clerrounden med Vilden, tror jag är 8 år.


Vi vann Kommunmästerskapet                                                     och hippokampen

Haha orkar inte leta mer bilder men här var ju några iaf.
Jag har testat andra sporter men inte någon längre tid.. och inget jag tyckte var kul.
Min mamma simtävlade förr och jag började också i simskola tidigt. Hamnade i en träningsgrupp när jag var rätt liten men alla var många år äldre och pressen blev så stor att jag slutade.

Postat av: ida
kan du inte visa bilder på hur ni bor. på gården, huset, stallet osv

- Jag ska se om jag kan vända upp och ner på datorn och hitta några bilder, lägger upp dom i ett eget inlägg senare isåfall :)
Postat av:
Haha kan inte du skriva någonting om alla hästar?:)

- som jag skrivit innan så ska jag försöka ta tag i det någon dag när jag har tid. ska försöka skriva lite om varje häst som man kan gå in och kika på..

Postat av: Ebba <3
Hejj igen :D När kommer nästa dagen häst ;D?
URL: http://fantasypony.blogg.se/

- Ska försöka uppdatera det lite oftare samt kopiera över dom som finns på den andra bloggen.

Postat av: ida
equipeschabraket e grymt snyggt!! hlsettet oxå vad kostade det?

- Ja visst är det! Jag köpte två HL-schabrak för 400 kr. Alltså 200 kr / st. Mössan kostade 100 kr.


Postat av: ida
kan du inte lägga ut några annosner på hästar du tycker är fina som förslag typ ;D

- Jag vet inte om man bör göra så.. det är ju inte mina hästar och jag vet inte om jag hade gillat om någon la ut mina hästar så i en blogg. Så jag tror inte det tyvärr!

Postat av: Ebba <3
Vilken sadel är det jag rider mad på candy ?? har hon en brun ?? skulle inte jag kunna få testa typ hoppsadeln om det inte är den jag har :D ??
URL: http://fantasypony.blogg.se/

- Du rider med Allroundsadeln. Dressyrsadeln är den som Johanna lånar till Jackpot ibland. Candys hoppsadel är den ljusbruna som jag tror Emelie hade på Yana på förra träningen..
Du kan testa den om du vill men det är en flat back sadel så den är ganska platt att sitta på. Det kan göra att det blir lite ostadigare.. Allround sadeln är djupare och man sitter bättre i den.

Postat av:
Vad hade ni för sadel/sadlar till Bobby? :)
URL: http://ponydressage.blogg.se/

- Om jag inte minns fel så hade vi en Zaldi Royal på Bobby.
Ibland i hoppningen så hade han en Mark Todd, hoppsadel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0